erityistä opetusta jokaiselle

Opetusministeriö valmistelee erityisopetuksen järjestelyjen muuttamista perusopetuslaissa. Sen tavoitteeksi on asetettu varhaisen tuen vahvistamisenen, mutta käytännössä se saattaa vähentää erityisopetuksen resursseja ja lisätä kuormitusta normaaleihin perusopetusryhmiin. Se siirtäisi työtä opettajalle, joka yhä enemmän käyttäisi aikaansa erilaisten selvitysten ja suunnitelmien laatimiseen sen sijaan että voisi käyttää ajan opetuksen suunnitteluun ja järjestelyyn ja ns. normaalien oppialiden auttamiseen ja ohjaamiseen.

Kun sanotaan, ettei lakimuutoksella ole kustannusvaikutuksia, se tarkoittaa sitä, ettei opettaja saa lisätyöstä mitään korvausta. Jo ennestään isoon opetusryhmään voidaan siis sijoittaa erityisoppilaita ilman lisätukea, mikä voi johtaa hallitsemattomaan kaaokseen. Tai – kuten aina sanon – kyllä isonkin joukon hiljaiseksi saa, mutta saako heitä oppimaan omien kykyjensä mukaan?

Peruskoululaisista on kahdeksan prosenttia erityisopetuksessa ja noin viidennes heistä sijoitettuina yleisopetuksen ryhmiin. Mutta arjen totuus on se, että luokissa on erityistä apua tarvitsevia toinen, huomattavasti suurempi joukko, joka ei näy tilastoina. On niitä, jotka rämpivät läpimenon rajamailla, niitä jotka yltäisivät paljon parempiin tuloksiin, jos opettajalla olisi enemmän aikaa ohjata juuri heitä, ja sitten on suuri joukko niitä, joita vain ei kiinnosta.

On hienoa, että halutaan panostaa varhaiseen puuttumiseen, mutta siihen on annettava myös resursseja. Kunnalla ei niitä resursseja ole antaa lisää.

Jätä kommentti

css.php